Comunicarea personal medical - pacient

07.05.18

Pe 25 aprilie 2018, în cadrul IMSP Spitalul Clinic Republican ”Timofei Moșneaga” s-a desfășurat o conferință cu participarea angajaților instituției la tema: ”Comunicarea personal medical - pacient”. Măsura a fost întreprinsă pentru a informa colaboratorii spitalului despre prevederile Ghidului de comunicare și consiliere a pacienților (Ordin MSMPS nr.425 din 20.03.2018).

În acest context, vicedirectorul instituției, Ion Balica a deschis evenimentul cu date generale din ghid și a explicat rolul unei comunicări eficiente dintre cele două părți.

Este important de menționat că majoritatea plîngerilor pacienţilor se datorează lipsei de comunicare şi nu incompetenţei. Pacienţii îşi doresc medici care sunt diagnostici şi lecuitori buni, dar şi care să vorbească cu ei. Doctorii buni depistează precoce necesităţile şi problemele pacientului,previn crizele medicale şi intervenţii grele, oferă suport pacienţilor în suferinţă, ceea ce nu necesită bani, ci doar suflet. În ultimă instanţă aceasta produce o calitate mai înaltă a actului medical, ameliorează satisfacţia pacientului, rudelor şi a personalului medical, măreşte aderenţa pacientului la tratamentul prescris şi micşorează costurile tratamentului” a povestit dnl Balica.

Prima întâlnire a pacientului din cadrul IMSP SCR ”Timofei Moșneaga” are loc cu personalul medical din Secția consultativ-policlinică. Despre comunicarea eficientă la acest capitol a vorbit șeful secției menționate, Vasile Godoroja. Domnul doctor a raportat că lucrătorii secției lui au fost informați despre noul ghid, iar prevederile acestuia au fost afișate la mod vizibil în holurile policlinicii. 

Odată ce au fost consultați la policlinica spitalului, pacienții sunt îndreptați la Secția de Internare a SCR. Medicul Daniel Taran a specificat care trebuie să fie calitățile doctorului internist. El s-a axat pe faptul că internistul trebuie să posede o capabilitate de lucra la cel mai înalt grad cu informațiile oferite de către pacient, să posede un spirit de observație dezvoltat și să își dezvolte încontinuu educația post-universitară.

Următoarea ”întâlnire” a bolnavului, după doctor este cea cu asistenta medicală. Înainte de operație sau tratament, dar și după intervențiile chirurgicale, pacienții sunt îngrijiți de ele. Valentina Saghin, asistenta medicală majoră a reamintit că Relația de îngrijire medicală pacient-asistent medical nu se reduce la modul simplist ”eu-tu” ci se extinde în ambele părți: familia pacientului, de o parte, echipa medicală, de cealaltă. Astfel se creează legătura ca suport de sprijin pentru bolnav pe plan psihic, dar și ca ajutor în îngrijirea bolnavului.

O deosebită atenție în cadrul conferinței s-a acordat egalității pacienților. Asta ar însemna că orice bolnav are dreptul de a primi asistență medicalăde calitate indiferent de educație, statutul social, rasă, religie sau apartenență etnică. De aceea relația personal medical-pacient nu trebuie să se limiteze doar la aplicarea tratamentului, dar și la stabilirea unei comunicări psihice cu el, pentru a-l putea ajuta să-și exprime trăirile interioare.

Cu regret, însă deocamdată nu putem spune că relația sau comunicarea personal medical- pacient este una la nivel înalt. Șeful Departamentului Anesteziologie și Terapie Intensivă, Alexandru Botizatu a realizat un sondaj de opinii printre pacienți, unde i-a rugat pe aceștia să/și expună părerea la această temă și problemele cu care se confruntă. Iată care au fost rezultatele: ”Așteptările pacienților nu sunt întodeauna îndeplinite. Mesajul transmis de medici și cel recepționat de pacienți nu corespunde întotdeauna. Cei mai mulți pacienți doresc să se implice mai mult și să primească mai multe informații. Unii pacienți au spus că: foarte mulți medici tratează pacienții fără sa le pese de ceea ce simt aceștia. Fiecare pacient este unic și, chiar dacă suntem diagnosticați cu aceeași boală, reacționăm diferit. O altă opinie a bolnavului: ” Primești un diagnostic de boala incurabilă în 10 minute, deoarece medicul respectiv este extrem de ocupat (cu studenți, alți pacienți, documente) ” a menționat Alexandru Botizatu.

Totodată, în urma sondajului s-a observat că pacienții sunt deranjați de limbajul doctorilor și anume de faptul că medicii uită că bolnavul nu are studii de specialitate și le vorbește despre diagnostic în termeni pur medicali.

Pe de altă parte, cu probleme de comunicare se întâlnesc și doctorii, în special tinerii specialiști. Despre acestea a vorbit rezidenta anului I, în Secția Gastroenterologie, Irina Drangoi.

Noi, tinerii avem temerile noastre în timpul tratării unui pacient. Una din aceasta ar fi frica că vom spune ceva ce nu va fi înțeles corect de pacient. Pentru a rezolva aceasta, trebuie să îmbunătățim abilitățile și performanțele individual și să ne îmbogățim cunoștințele de specialitate. În același timp, deseori avem teama de reacțiile emoționale ale pacientului. Aceasta este determinată de cunoștințe insuficiente cu privire la înțelegerea reacțiilor emoționale, gestionarea și controlul acestora. Suntem îngrijorați și de propriile izbucniri emoționale, din cauza gândului ca manifestarea trăirilor este un semn de slăbiciune. Ne temem să nu fim blamați din cauza că putem transmite o veste rea despre starea bolnavului. Deseori bolnavii nu au încredere în noi, pentru că suntem abia la început de cale în profesia de medici ”  a povestit Irina Drangoi.

În cadrul conferinței, și-a prezentat raportul și psihologul clinician din SCR, Veronica Calancea. Ea a relatat despre comunicarea personal medical – pacient din punct de vedere psihologic. Din păcate acest aspect este deseori ignorat de oameni. ”Pentru a comunica eficient cu pacientul trebuie să avem în vedere Comunicarea verbal corectă – 7% , un ritm de vorbire moderat și calm, care denotă interesul – 38% , să se acorde atenție la aspectul fizic personal (curat, professional, etic), de păstrat contactul vizual cu pacientul, sa nu desfășurati alte activități în timpul dialogului, nu tineți mâinile încrucișate (poate fi interpretat ca o barieră), eventual corpul ușor aplecat înainte – 55%  ” a spus Veronica Calancea.

În urma celor expuse de raportori, directorul IMSP SCR ”Timofei Moșneaga”, Anatol Ciubotaru și-a prezentat concluzia vis a vis de această temă: ”Nu la fiecare medic și nu la fiecare etapă, pacientul este gata psihologic să se destăinuie medicului. Este o taină a lui, un secret. Are ceva despre care îi este incomod să spună, de exemplu că îl doare ceva. Nu este atât de ușor să depășească această barieră. Bolnavul vine la medic ca la o ultimă speranță și dacă noi îi vom întoarce spatele, îl bruscăm – este foarte urât. Vă rog mult, atenționați colegii voștri, care nu vor sau nu pot să înțeleagă acest lucru ori au luat-o pe altă cale, care au o indiferență față de pacienți. Spuneți-le să-și schimbe comportamentul”.