Importanța parteneriatului în triada asistentă medicală – medic - pacient

17.05.18

În IMSP SCR ”Timofei Moșneaga” continuă instruirea personalului medical privind regulile etice de comportare cu pacienții. În acest context, miercuri, 16 mai în incinta spitalului s-a desfășurat o conferință cu asistentele medicale din instituție la tema: ”Importanța parteneriatului în triada asistentă medicală – medic - pacient”.

Rapoartele au fost prezentate de către asistenta majoră, Valentina Saghin și psihologul clinician Veronica Calancea. Totodată, conferința a fost încheiată cu o informație pentru toate asistentele medicale privind sterilizarea corectă a instrumentelor și echipamentelor medicale, prezentată de către doctorul epidemiolog, șeful blocului de sterilizare – Vadim Țurcanu.

Pe lângă faptul că s-au subliniat din nou câteva reguli importante în comportamentul personal medical – pacient, în lucrări au fost expuse și câteva momente problematice dintre relația asistentă medicală – medic, pentru ca acestea pe viitor să fie înlăturate. De exemplu, psihologul a descris trei principii de comportament reciproc dintre cei doi și anume:

  • Principiul delimitării clare a funcțiilor – este atunci când obligațiile asistentei medicale sunt clar reglementate și strict definite, acestea nu se intersectează cu obligațiile medicului. O astfel de abordare este posibilă spune psihologul, însă există anumite pericole. În rezultat asistenta medicală nu se simte responsabilă de rezultatul tratamentului și se ocupă doar de partea mecanică.
  • principiul ”adu – dă-mi” – aici asistenta medicală îndeplinește din toate obligațiile sale doar indicațiile medicului. Potrivit dnei Veronica Calancea, acest principiu este și mai imperfect decât cel precedent, deoarece în realitate acesta scutește asistenta medicală de responsabilitatea pentru propriile acțiuni, întrucît de toate se face responsabil doar medicul. Principiul ”fă ceea ce spune doctorul” depreciază experiența asistentei medicale și blochează inițiativa de independență a acesteia. Astfel, încercările asistentei medicale de a da sfaturi medicului se transformă deseori în conflict.
  • principiul parteneriatului – este un principiu de succes pentru toți participanții la proces. Este acea situație când asistenta medicală trebuie să aibă o anumită independență – nu să semneze singură o fișă cu indicații medicale, ci să aibă posibilitatea de a adopta un comportament diferit în funcție de situație. De exemplu, dacă starea unui bolnav s-a agravat, iar medicul curant la moment este la o operație sau o chemare urgentă, asistenta medicală trebuie să estimeze corect situația și să să facă tot ce îi stă în puteri ca să salveze pacientul. Ea trebuie să încerce să aibă un rol activ în soarta lui. Asta presupune sprijin informațional, moral, anunțarea rudelor despre ceva dacă este necesar. Deci, asistenta medicală trebuie să aibă un comportament activ, însă să respecte și limitele.  

Raportorii au subliniat că vor organiza periodic astfel de conferințe pentru a familiariza angajații spitalului cu prevederile Ghidului de comunicare și consiliere a pacienților.